Kotimaiset arvokilpailut

Kotimaiset arvokilpailut löydät osoitteesta agiarvokisat.com. Sivustolta löytyy myös ajantasaiset tapahtumakohtaiset kilpailuformaatit, säännöt ja osallitstumiskriteerit.

MM-kilpailut

FCI:n hallinnoimat Agilityn Maailmanmestaruuskilpailut järjestetään vuosittain syys-lokakuussa. FCIn MM-kilpailut on agilityn arvostetuin ja kovatasoisin kilpalutapahtuma, joka kerää kilpailijoita lähes kaikilta mantereilta. Suomi järjesti ensimmäisen kerran MM-kilpailut vuonna 2000 ja toisen kerran Suomi toimi MM-kilpailuiden isäntämaana 2008. Molemmilla kerroilla tapahtumapaikkana oli Helsingin jäähalli. Myös vuonna 2019 Agilityn MM-kilpailut järjestettiin Suomessa, tällä kertaa Turussa, jossa järjestetään myös vuoden 2026 MM-kilpailut.

PM-kilpailut

Pohjoismaiden mestaruuskilpailut kokoaa Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin maajoukkueet kilpailemaan paremmuuksistaan yhdessä vuoden kolmesta merkittävästä kansainvälisestä arvokilpailuista. Järjestämisvastuu kiertää vuosittain näissä Pohjoismaissa.

European Open (EO)

European Open on vuosittainen FCI:n myöntämä kansainvälinen agilitykilpailu, jossa starttaa parhaimmillaan 750 huipputason koirakkoa 40 eri maasta. Kaikki osallistuvat maat voivat lähettää 32 koirakon joukkueen kilpailemaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista.

Lasten ja nuorten MM-kilpailut

FCI:n ensimmäiset lasten ja nuorten MM-kilpailut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020. MM-kilpailut korvasivat aiemmin järjestetyt European Open Junior -kilpailut. Suomi sai kunnian olla ensimmäisten kilpailuiden järjestäjämaa. FCI JOAWC-kilpailuissa kilpaillaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista.

Senioreiden MM-kilpailut

FCI:n ensimmäiset senioreiden MM-kilpailut järjestetään vuonna 2024. FCI SOAWC-kilpailuissa kilpaillaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista.

ParAgility World Championship PAWC

PAWC on tarkoitettu henkilöille, joilla on mikä tahansa fyysinen vika, vamma, haitta, vajaatoiminta tai lievä henkinen rajoite kuten kehitysvamma tai mielenterveyden ongelma. PAWCin kilpailijoiden määrää ei rajoiteta maakohtaisesti.

Piirinmestaruuskilpailut

Piirinmestaruuskilpailuissa koirakot kilpailevat oman kennelpiirinsä agilitymestaruudesta. Kennelpiirejä on kaikkiaan 19. Piirinmestaruuskilpailuissa on mahdollista järjestää sekä yksilö- että joukkuekilpailu. Yksilö-piirinmestaruuskilpailun voittaneella koirakolla on osallistumisoikeus seuraavan vuoden SM-kilpailuihin, mikäli voitto on tullut nollatuloksella ja piirinmestaruuskilpailu on järjestetty Agilityliiton järjestämisohjeen mukaan. Piirinmestaruuskilpailut anotaan Agilityliitolta kuten muutkin kansalliset kilpailut. Piirinmestaruuskilpailun arvo anotaan alueen kennelpiiriltä.

Piirinmestaruuksia koskee sääntöjen kohdat D7. Joukkuekilpailun järjestämisohje ja D8. Erityisten kilpailujen järjestämisohje. Molemmat ohjeet löytyvät materiaalipankin agilitysäännöstöstä.