Agility är med i Veikkaus vadslagning!

#smagi2021 #agilitysm2021 #agility #agilityurheilu #agilityteamturku #tsaury #suomenagilityliitto #agilityliitto

FM i Agility ordnas 28-29.8.2021 på Veritas stadion i Åbo

Med i Veikkaus spel är den individuella tävlingen i mediklassen och lagtävlingen i miniklassen, spelen är Vinnarvad och Supertrippel. I Vinnarvadet spelas det om vinnaren och i Supertrippel tippar man de tre bästa och deras rätta placeringar i tävlingen.

Vadslagningarna syns först då spelet öppnas men tävlingarna är redan på onsdag med i spellistorna som kan fås vid Veikkaus försäljningsplatser.
Enligt resultaten från årets Hall-FM förväntas mediklassens individuella tävlingar bli en jämn kamp. Enligt rankingen vid sista anmälningsdagen för FM-tävlingarna, har 35 av de hårdaste namnen i plockats från listan. Även utom rankinglistan finns också många hårda ekipage och potentiella mästare.

Individuella tävlingen i mediklassen

Till de bästa förhandsfavoriterna kan räknas ekipaget Miux/Hirvonen från Joensuu som är årets guldmedaljör i såväl Hall-FM som Snooker FM, Kisu/Männistö-Rauhanen från Lempälä som med bred erfarenhet kammar hem medaljer år från år samt supersnabba Flaks/Kolla från Järvenpää.

Till klassens topplaceringar har i år stigit även en del hundar som knappt är över junior åldern.  Daim/ Sori som kommer att tävla inför hemmapubliken och Arvo/Hietasara från Sydöstra Finland har plockat en ansenlig mängd topplaceringar under den gångna tävlingssäsongen. Kommer dessa nyvunna erfarenheten att räcka ända till guld i deras första FM-tävlingar? Mona/Hyvönen, bronsmedaljör i föregående FM-tävlingar förväntas även göra en säker prestation detta år.

Ökad spänning i spelet gör spelnummern 36 ’Annan vinnare’. Utom listan kan också plockas många potentiella mästare, tex Typy/Kalliomäki som inför tävlingarna arbetat upp sig till en otrolig tävlingsform, regerande mestarekipaget Oodi/Liukka och många fler.

Spelen öppnas fredagen 27.8 och stängs just före klassen startar.

Lagtävling i miniklassen

Lagtävlingen i miniklassen innebär alltid överraskningar, med felfria prestationer kan vem som helst stiga till kampen om topplaceringarna. Här lönar det sig att modigt tippa på de egna favoriterna!

Då det tävlades i lagtävlingar senast 2019 i Vanda, på grund av Corona kommer många lagsammansättningar att ha ändrat inför kommande FM.

Föregående guldmedaljör Agility-Team Turku som nu tävlar på hemmaplan kommer säkert att vara en av förhandsfavoriterna.
På basen av den individuella rankingen kommer även Tampereen Seudun Koirakerho ry, och Mikkelin agilityharrastajat att ha sitt ord med i kampen om lagtävlingens guldmedalj.
Och vad kan förväntas av föregående års silvermedaljörer från Kyrkslätt i kombination med Birkalands snabbaste ekipage? Blir det i år en ännu mer glänsande medalj för kombinationen KKK-PIRKU?

Suomen Kääpiösnautserikerho ry som ofta varit nära medaljplaceringar och tog bronsmedalj i senaste lag-FM kan också tänkas bjuda på överraskningar.

Spelet öppnas lördagen  28.8 och stängs just före klassen startar.