AVA3-kurssi alkaa syksyllä 2022

Suomen Agilityliitto järjestää järjestyksessään toisen agilityvalmentajan AVA3-kurssin syksyllä 2022. AVA3 on liiton tarjoamien koulutusten ylin taso, ja vähintään AVA3-tasoinen pätevyys edellytetään myös liittokouluttajilta. Kurssi on erinomainen mahdollisuus kehittyä valmentajana ja tarjoaa myös polun kohti ammattivalmentajan kansallisia tutkintoja (VAT ja VEAT).

Agilityvalmentaja on henkilö, joka on monipuolisesti tukena urheilijan kehittymisessä. Valmentaja auttaa urheilijaa saavuttamaan ne kehitykselle ja tuloksille asetetut tavoitteet, joihin urheilija on kyseisen kauden ja koko kilpailu-uransa aikana sitoutunut. Tärkeänä osana agilityvalmentajan tehtäviä on myös agilityseurojen kanssa tehtävä yhteistyö, jossa yhdistysten valmennusosaamista kehitetään ja seuravalmentajien sitoutuminen, motivaatio ja koulutustaidot ovat keskeisessä asemassa.

Kurssi sisältää viisi leiriviikonloppua Vierumäen Urheiluopistolla, ennakko- ja etätehtäviä, etäkokoontumisia, kirjallisia tehtäviä, näyttötehtävän sekä erikseen suoritettavan ensiapukurssin. AVA3-kurssin hyväksytysti suorittaneet pätevöityvät agilityvalmentajiksi (AVA3) ja heillä on mahdollisuus hakea Suomen Agilityliiton liittokouluttajiksi.

Kenelle agilityvalmentajan kurssi on tarkoitettu?

AVA3-kurssille voivat hakea AVA1- ja AVA2-pätevyydet omaavat henkilöt, joilla on halua kehittyä agilityvalmentajina. Kurssilta valmistuneet voivat hakea jatkossa SAGI:n liittokouluttajan tehtävään. Kurssi on myös hyvä pohja jatko-opinnoille yleiseen valmentajan ammattitutkintoon (VAT) ja valmentajan erikoisammattitutkintoon (VEAT). Kurssille voidaan valita myös muulla tavalla agilityvalmennus- ja lajiosaamisen hankkinut tai muiden lajien valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen omaava kurssin tavoitteisiin motivoitunut henkilö. Agilityvalmentajat, jotka ovat valmistuneet SAGI:n järjestämiltä AVA2-tason vuosikursseilta 2012, 2014-2015 ja 2016-2017, voivat hakea myös AVA-3 kurssille täydentämään AVA3-tason suorittamisesta puuttuvat opinnot. Täydentämiseen vaadittavat osuudet julkaistaan hakuilmoituksessa ja ne vaativat osallistumista erikseen mainittuihin osuuksiin kullakin lähijaksolla.

Kurssille valittavalla henkilöllä tulee olla laaja näkemys ja vankka kokemus erilaisten koirakoiden valmentamisesta, agilityssa kilpailemisesta ja yhdistystoiminnan kehittämisestä. Hänellä on ymmärrystä siitä, että agilityssa menestyminen edellyttää kokonaisvaltaista kehittymistä, joka koostuu koiran kouluttamisen ja ohjaajan ja koiran urheilusuoritusten lisäksi muista tekijöistä. Hän sitoutuu osallistumaan agilityn koulutus- ja valmennustoiminnan kehittämiseen kokonaisvaltaisesti.

Kurssille valittava henkilö omaa valmentajalta vaadittavat vuorovaikutustaidot ja suhtautuu avoimesti erilaisiin oppijoihin ja erilaisiin tyylisuuntiin. Hän on nuhteeton ja arvostettu lajiosaaja omassa toimintaympäristössään. Hakijalla tulee olla edustamansa jäsenyhdistyksen suositus kurssille osallistumiseksi.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää sitoutumista ja aktiivista osallistumista kurssin koko ohjelmaan ja kurssin kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää kurssilaiselta kykyä ja taitoa kantaa vastuu omasta oppimisestaan.

Kurssille valitaan enintään 30 osallistujaa ja lisäksi 15 vanhanmallisen AVA2-pätevyyden suorittanutta täydentäjää.

Seuroja kannustetaan kartoittamaan omassa tai lähialueen yhdistyksissä toimivia seuravalmentamisen kehittämisestä kiinnostuneita AVA3-kurssille sopivia henkilöitä. Osallistuminen valmentajakurssin kustannuksiin on yhdistyksille hyvä keino sitouttaa tuleva valmentaja yhdistyksen toimintaan sekä taata näin oman ja alueen seurojen laadukas valmennus- ja koulutustarjonta tulevaisuudessa!

Kurssin aikataulu

Leiriviikonloput Vierumäen Urheiluopistolla:

• Leiri 1: 16.-18.12.2022

• Leiri 2: 17.-19.3.2023

• Leiri 3: 9.-11.6.2023

• Leiri 4: 22.-24.9.2023

• Leiri 5: 8.-10.12.2023

Haku avataan alustavan suunnitelman mukaan 13.6. Hakuohjeet ja -lomake julkaistaan myöhemmin.

Lisätiedot ja kyselyt:

Suomen Agilityliiton koulutuspäällikkö Viljami Saarivuo