Haku nuorten TopTeamiin vuodelle 2023 on avattu

Muokkaus 14.10.: Nuorten TopTeamin hakuaikaa on jatkettu sunnuntaihin 23.10. asti!

Odotettu nuorten TopTeamin haku kaudelle 2023 on auki 9. lokakuuta 2022 saakka.

Kaudella 2022 ensimmäistä kertaa järjestetty ja suuren suosion saanut nuorten TopTeam tulee taas! Nuorten TopTeamin tavoitteina ovat lajikehityksen lisäksi nuorten terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan opettelu, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kannustaminen sekä seuratoiminnan ja vapaaehtoistyön merkityksen korostaminen. Leireillä opetellaan myös virheiden, epävarmuuden ja epätäydellisyyden sietämistä sekä tunnetaitoja. Erityistä huomiota kiinnitetään nuorten mielenterveyden teemoihin ja nuoruuden haasteisiin. Leirien tavoitteena on tukea paitsi koirakoiden kehittymistä, myös tarjota uusia näkökulmia harrastamiseen ja antaa paikka, jossa nuoret voivat tavata toisiaan.

Alaikärajaa osallistumiseen ei ole. Koiran tulee kuitenkin olla nuoren hallinnassa siten, että harjoittelu ja leirielämä ovat turvallisia koirakolle itselleen sekä muille koirakoille. Vuonna 2005 syntyneet nuoret ovat vanhin nuorten TopTeamiin mukaan pääsevä ikäluokka. Alle 18-vuotiaalla nuorella tulee olla huoltajan lupa hakeutua ja osallistua TopTeamiin. Nuorten huoltajat eivät lähtökohtaisesti osallistu leireille eli nuoren tulee pärjätä leirillä oman koiransa kanssa. Osallistujat ovat itse vastuussa majoituksista ja kuljetuksista.

Nuoret ovat antaneet TopTeamista kiittävää palautetta:

TopTeam on antanut minulle paitsi ideoita, oppeja ja eväitä kehittymiseen, myös laajan sosiaalisen tukiverkoston ja paljon uusia, samanhenkisiä ystäviä. TopTeamiin kannattaa hakea, koska parempaa paikkaa harrastamiselle saa etsimällä etsiä!”

”Sain paljon uusia vinkkejä tottakai. Uuden yhteisön ja upeita ystäviä, joiden kanssa varmasti ollaan yhteyksissä vielä TopTeamin jälkeenkin. Olemme koirieni kanssa kehittyneet huimasti koirakkoina, niin lajitaidoissa, fyysisessä voimassa kuin saatu luottamusta lisää toisiimme.

Nuorten TopTeam on ollut elämäni yksi huikeimmista kokemuksista, leireille on aina niin turvallinen ja ihana tulla ja viikonloput menevät todella nopeasti ja seuraavalla viikolla on jo kavereita ikävä.

Alueellinen ja valtakunnallinen nuorten TopTeam

Tällä kertaa nuorten TopTeam tehdään kahtena erillisenä kokonaisuutena, eli alueellisena ja valtakunnallisena toteutuksena.

Alueellisessa TopTeamissä kaikki koulutukset ovat Ojangossa. Lajivalmentajina toimivat Ville Liukka, Senni Huotari ja Jonna Aaltonen. Koiran fysiikasta vastaa Ulla Tuomi. Mukana jokaisella leiripäivällä on Mishel Odeh ja hänen vastuullaan on ihmisenä kasvamiseen liittyvä valmentaminen.

Alueellisessa toteutuksessa on kuusi yhden päivän leiriä. Leiripäivä on aina toinen viikonlopun päivistä.

Yhden leirin kustannus on 100 €, lisäksi ennen kautta maksetaan 150 € vahvistusmaksu.

Alueellisen toteutuksen leirien aikataulu:

8.-9.4.2023 Ojanko

29.-30.4.2023 Ojanko

3.-4.6.2023 Ojanko

2.-3.9.2023 Ojanko

23.-24.9.2023 Ojanko

14.-15.10.2023 Ojanko

Valtakunnallinen TopTeam toimii samalla formaatilla kuin ensimmäinen nuorten TopTeam, eli valmennukset tapahtuvat neljänä viikonloppuna kolmella eri paikkakunnalla (Tampere, Vantaa ja Oulu). Lajivalmentajina toimivat Ville Liukka, Milja Haapamäki ja Senni Huotari. Mentaalivalmennuksesta vastaa Aino McLean. Fysiikkavalmentajana toimii Sami Sahlberg. Koiran fysiikasta vastaa Ulla Tuomi. Mukana jokaisessa viikonlopussa on mukana Tiina-Liisa Vehkalahti ja hänen vastuullaan on nuoruuteen liittyvät kysymykset ja ilmiöt.

Valtakunnallisessa toteutuksessa on neljä kaksipäiväistä leiriä.

Yhden leirin kustannus on 175 €, lisäksi ennen kautta maksetaan vahvistusmaksu 150 €.

Valtakunnallisen toteutuksen leirien aikataulu:

18.-19.2.2023    Tampere

10.-11.6.2023    Ojanko

19.-20.8.2023    Oulu

4.-5.11.2023    Tampere

Haku on auki 9.10. asti ja valinnat tehdään marraskuun loppuun mennessä

TopTeamiin haetaan sähköisen hakulomakkeen kautta 9.10. mennessä. Huomaathan, että hakulomakkeella pyydetään linkkejä alla listattuihin hakuvideoihin, jotka tulee olla valmisteltuna ennen hakulomakkeen lähettämistä:

1. Hakuvideo - pituus enintään 60s

• Kuvaa lyhyt video, jolla kerrot itsestäsi ja koirastasi.

• Voit vastata hakuvideolla esimerkiksi johonkin näistä kysymyksistä, pitäen kuitenkin silmällä enimmäispituutta:

• Missä olet nyt ja mitä kohti olet kulkemassa? Mitä unelmia sinulla on agilityyn liittyen?

• Missä olette hyviä? Missä haluatte vielä kehittyä?

• Mitä odotat TopTeamilta?

2. Treeni- tai kisavideo - pituus enintään 60s

Päävalmentajista ja kahdesta lajivalmentajasta koostuva valintatiimi arvioi hakijan sopivuutta TopTeamiin hakemuksen ja hakuvideoiden pohjalta. Lisäksi arvioidaan ohjaajan asennetta, motivaatiota, sitoutumista ja yleistä soveltuvuutta TopTeam-valmennuskokonaisuuteen.

Valintatiimi tekee esityksen TopTeamiin kaudelle 2023 valittavista koirakoista SAGIn koulutustoimikunnalle viimeistään lokakuun loppuun mennessä. Koulutustoimikunta hyväksyy valinnat marraskuun 2022 loppuun mennessä. Valinnoista tiedotetaan kaikkia hakijoita henkilökohtaisesti marras-joulukuun vaihteessa. Valittujen koirakoiden tulee vahvistaa osallistumisensa viipymättä saamaansa viestiin vastaamalla. Lopulliset kokoonpanot julkaistaan tiimien varmistuttua.

Hakulomake: https://forms.gle/izceqV8usmbfipDV9

Lisätietoja:

Nuorisotoimikunnan pj Tiina-Liisa Vehkalahti (p. 050 5010 514, tiina-liisa.vehkalahti@agilityliitto.fi)

Päävalmentaja Ville Liukka (p. 050 5823 476, ville.liukka@agilityliitto.fi)