Kennelliiton uudet rokotusmääräykset ja koetoimitsijoiden pätevyys

Kennelliiton rokotusmääräykset ja koetoimitsijoiden pätevöimisohje muuttuvat.

Rokotusmääräykset

Kennelliiton rokotusmääräykset päivittyvät 1.2.2020 alkaen. Päivitetyn ohjelman mukaan koiralla tulee olla Kennelliiton alaisiin tapahtumiin osallistuessaan voimassa rokotus penikkatautia, parvovirusta, maksatulehdusta ja raivotautia vastaan. Kennelliiton rokotusmääräykset täällä.

Mikä muuttuu?

Ennen muutosta Kennelliiton rokotusmääräykset sisälsivät vaatimukset ainoastaan rabies- ja penikkatautirokotteesta. Muutoksen myötä myös parvovirus- ja maksatulehdusrokotukset tulivat pakolliseksi. Käytännössä suurin osa koiranomistajista on rokottanut koiransa jo vaaditusti, jolloin uudet rokotusmääräykset eivät vaadi toimenpiteitä. Jos olet epävarma koirasi rokotuksista, varmista asia eläinlääkäriltäsi.

Koetoimitsijat

Koetoimitsijan pätevyyden voimassaolo muuttuu jatkossa toistaiseksi voimassaolevaksi. Uusi pätevöintiohje tulee voimaan 1.1.2020. Tämä tarkoittaa, että 1.1.2020 ja sen jälkeen voimassa olevia kortteja ei tarvitse enää uusia. Jos kortti on mennyt vanhaksi ennen tätä, se uusitaan normaalisti.

Kennelliiton koetoimitsijoiden koulutus ja pätevöintiohje täällä.

Lue lisää kennelliiton tiedotteesta.