Koirien hyvinvointiin ja oikeanlaiseen kohteluun agilityssa kiinnitettävä vieläkin enemmän huomiota

Julkisuudessakin esillä olleet suojelukoira- ja luolakoiratapaukset ovat nostaneet esille sen, että esimerkiksi koiran hihnasta kiskominen ja turkista tai hännästä nostaminen ovat lieviä eläinsuojelurikoksia. Näitä toimia ei täten luonnollisesti hyväksytä agilitykilpailuissakaan.

Agilitytuomareita on jo keväällä 2023 pyydetty nostamaan koiran oikeanlaiseen käsittelyyn liittyviä asioita esille puhutteluissaan vielä aikaisempaa selvemmin sekä puuttumaan kaikkeen koiran ikävään kohteluun herkästi. Tuomarit todistavat tästä huolimatta edelleen koirien kovakouraista käsittelyä kilpailuissa. Liitto haluaa muistuttaa, että minkäänlainen koiraan kohdistuva epäreilu tai ikävä käytös ei kuulu lajiimme.

Agilityliitto velvoittaa kaikki lajin harrastajat, kouluttajat, tuomarit ja muutoin lajin parissa toimivat henkilöt kohtelemaan koiria asianmukaisesti ja ottamaan koiran hyvinvoinnin huomioon kaikessa lajin yhteydessä tapahtuvassa toiminnassa. Koirien hyvinvoinnin on oltava vielä entistäkin enemmän ja näkyvästi kaikkea toimintaamme ohjaava arvo.

Lähde: Hyvä koiranpito agilityharjoituksissa ja ­kilpailuissa