Kooste kevätkokouksen 13.4.2024 päätöksistä

Sääntöjen mukaisten vuosittaisten päätösten, eli edellisen vuoden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vahvistamisen, lisäksi keväkokous teki myös muutamia liiton toimintaan jatkossa vaikuttavia päätöksiä.

KITU-kehitysohjelmasta päätettiin toteuttaa osiot, joiden valmistuminen mahdollistaa KITU3 käyttöönoton, ja poistaa KITU2 -migraatiot, eli kahden ohjelman päällekkäisen käytön, joka aiheuttaa käytännön ongelmia esimerkiksi kilpailuihin ilmoittaumisessa. Uusiin ominaisuuksiin kuluu myös mahdollisuus PayTrail -maksujenvälityssovelluksen käyttöön ottoon, jolloin mahdollistuu maksun suorittaminen ilmoittautumisen yhteydessä. KITU3:n käyttöönotto mahdollistaa myös hoopersin virallisen kilpailutoiminnan aloituksen vuoden 2025 aikana. Laajempi kehitystyö vuoden 2024 puolella lukitsee myös vuoden 2025 KITU-kehitysbudjetin, kehitystyö maksetaan heti vuoden 2025 alussa.

Tuomaripalkkioden osalta kokous päätti, että asia tuodaan uudelleen syyskokouksen 2024 käsittelyyn. Jatkoselvityksiä tehdään mm. veroteknisistä asioista, kun tuomarille maksetaan sekä palkkiota että kulukorvauksia. Olympiakomitean kanssa keskustellaan muiden lajien käytännöistä, ja lisäksi palkkiokäytännöstä keskustellaan Kennelliiton kanssa.

Seniorien ikäkategorioita kevätkokouksen päätös muuttaa 2025 alkaen. Jatkossa seniorien ikäkategorioita JSP-SM -kisassa on neljä, 50 - 54, 55 -59, 60-64 ja 65+ vuotta.

Kokous päätti myös päivittää kansalaisuusvaatimusta vastaamaan FCI-sääntöjä, päivitys avaa kansallisten arvokilpailujen osallistumisoikeuden kaikille Suomessa vakituisesti asuville agilityurheilijoille.

ATT ry:n aloite-esityksestä tehtiin periaatepäätös aloittaa selvitys erillisestä toimitsijalisenssistä. Toimitsijalisenssi olisi vakuutukseton lisenssi toimihenkilöille, jotka eivät muuten itse harrasta lajia, eivätkä siten tarvitse vakuutusuojaa. Talkootyönä esimerkiksi kilpailuiden toimihenkilöinä työskentekevien vakuutusturvan kattaa järjestäjän Tuplaturva-vakuutus. Selvittelyjä vaatii kuitenkin mahdollisten toimitsijalisenssillä toimivien, mutta palkkiota toiminnasta saavien tuomareiden ja valmentajien vakuutusturva.

Tarkemmin tietoa päätöksistä on kevätkokouksen pöytäkirjassa. Lisää pöytäkirjoja löytyy liiton kotisivuilta: https://www.agilityliitto.fi/materiaalipankki/poytakirjat/.