Nuorisomaajoukkueen valintakriteerit ja hakuohjeet FCI JOAWC 2022 -kilpailuihin

FCI JOAWC 2022 -kilpailut käydään Vantaalla 14.-17.7.2022. SAGI valitsee kilpailuun lähetettävän nuorisomaajoukkueen tässä uutisessa kerrottujen kriteerien perusteella. Haku joukkueeseen tapahtuu oheisesta linkistä, hakuaika päättyy 6.4.2022.

LINKKI HAKULOMAKKEELLE

Kilpailusarjat

• Lapset alle 12 v (syntynyt 2011 tai sen jälkeen)
  • Lapset alle 15 v (syntynyt 2008-2010)
  • Nuoret alle 19 v (syntynyt 2004-2007)

Kilpailu käydään FCI:n tunnustamissa kansainvälisissä kokoluokissa mini, medi ja maksi.

Kilpailusta koituvat kustannukset ja niiden tuki

SAGI vastaa osallistumiskuluista. Joukkueen jäsenet hoitavat matka- ja majoitusjärjestelynsä ja vastaavat kuluistaan itse. SAGI maksaa joukkueen jäsenille matkatukea (kuitteja vastaan) myöhemmin vahvistettavan määrän.

Kilpailukelpoisuus

• Ohjaajan tulee olla Suomen kansalainen ja hänellä tulee olla voimassa oleva kilpailulisenssi.
  • Koiran tulee olla rekisteröity Kennelliiton rotukoirarekisteriin tai tunnistusmerkintärekisteriin (FIX).
  • Koiran pitää olla kilpailujen alkaessa vähintään kaksivuotias (24kk).

Joukkueen koko ja valinta

JOAWC-kilpailusäännön mukaan järjestäjämaan joukkueen enimmäiskoko 40 koirakkoa. Kokoluokkakohtaiset osallistujamäärät määritetään suhteuttaen ne kokonaishakijamäärään. Tavoitteena on, että kunkin kokoluokan osallistujamäärä on neljällä jaollinen. Vuonna 2019 Suomen joukkueessa oli 28 koirakkoa, joista 12 miniä, kahdeksan mediä ja kahdeksan maksia.

Yhdellä ohjaajalla saa olla kilpailussa enintään yhteensä neljä ohjattavaa koiraa.

Mahdolliset FCI:n sääntömuutokset huomioidaan ja niistä tiedotetaan.

Hakuaikataulu

Hakuaika 28.3.2022 - 6.4.2022.

Aikataulu

• 27.3.2022 Ranking sulkeutuu (tähän päivämäärään mennessä saadut tulokset lasketaan mukaan)
  • 6.4.2022 hakuaika päättyy
  • Joukkueiden kokoonpano julkaistaan viimeistään kaksi viikkoa hakuajan päättymisestä
  • 1 viikko joukkueiden julkistamisen jälkeen niiden hakijoiden, jotka eivät mahtuneet joukkueeseen, tulee ilmoittaa halukkuutensa jonotuslistalle

Valintakriteerit

Tulokset huomioidaan vain FCI-kokoluokista (mini, medi, maksi), ajalta 29.3.2021-27.3.2022. Tulokset tulee olla joukkueeseen hakevan ohjaajan ja koiran yhdessä saavuttamia.

1. Ranking-sijoituksen perusteella. Tulokset huomioidaan ainoastaan FCI-kokoluokista eli mini, medi ja maksi. Ranking sulkeutuu 27.3.2022.
  2. Mikäli joukkuetta ei saada täyteen rankingin perusteella, käytetään loppujen valintojen osalta seuraavaa tuloksiin perustuvaa pisteytysjärjestelmää (tulokset ajalta 29.3.2021-27.3.2022, luokat mini, medi ja maksi):
Tulos 1-lk 2-lk 3-lk
0 4p 10p Ranking
0,01-5 3p 7,5p 20p
5,01-10 2p 5p 15p
10,01-15 1p 3p 10p

Lisäksi arvokilpailuista voi saada lisäpisteitä alla olevan taulukon mukaisesti. Arvokilpailuiksi tässä yhteydessä katsotaan piirinmestaruuskilpailut, EOJ-kilpailut ja Nuorten SM-kilpailut (JSP-SM). Ainoastaan mitalisijoista voi saada pisteitä, ei arvokilpailuihin osallistumisesta.

Sijoitus EOJ-kilpailut Nuorten SM-kilpailut Piirinmestaruuskilpailut
Sija 1 10p 10p 5p
Sija 2 7p 7p 3p
Sija 3 5p 5p 1p
  1. Mikäli useampi koirakko päätyy tasapisteisiin, joukkuevalinnassa pyydetään kyseessä olevilta koirakoilta lisää tuloksia yksi tulos kerrallaan, kunnes ero koirakoiden välillä saadaan ratkaistua. Näiden tulosten avulla selvitetään vain tasapisteissä olevien koirakoiden keskinäinen sijoittuminen, eivätkä erikseen pyydetyt lisätulokset vaikuta muiden joukkueeseen hakeneiden koirakoiden pisteiden mukaisiin sijoituksiin.

Jonotuslista

Kaikki koirakot, jotka eivät pisteiden perusteella ole mahtuneet valittuun joukkueeseen, voivat halutessaan jäädä jonotuslistalle. Myös koirakko, joka ei ole kilpaillut virallisesti ennen hakuajan päättymistä, voi hakea kilpailupaikkaa jonotuslistan kautta. Jonotuslistalle ei kuitenkaan ilmoittauduta erikseen vaan joukkuehaun kautta.

Jonotuslistapaikan vastaanottamisesta tulee ilmoittaa viikon sisällä joukkueen julkistamisesta. SAGI tarjoaa tapahtumaan mahdollisesti vapautuneita paikkoja jonotuslistalla oleville koirakoille pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Vastaus mahdollisesta kisapaikan vastaanottamisesta tulee antaa kahden päivän sisällä. Jonotuslistalta valitaan tarvittaessa myös joukkueen varakoirakot, mikäli valittuun joukkueeseen tulee muutoksia esimerkiksi loukkaantumisten tai muiden yllättävien esteiden takia.

Nuorisomaajoukkueen joukkueenjohtajat

Nuorisomaajoukkueen toimihenkilöinä toimivat:

Vastuujojo Anna Heinonen
Jojot Aino McLean ja Hanna Jäntti
Fyssari Helena Tiainen

Lisätiedot:

Nuorisomaajoukkuetta ja maajoukkuehakua koskien lisätietoja antaa nuorisotoimikunnan pj Tiina-Liisa Vehkalahti (tiina-liisa.vehkalahti@agilityliitto.fi, p. 050 5010 514)

Itse kilpailuista ja kisapaikasta löydät lisätietoja FCI JOAWC 2022 -kilpailujen nettisivuilta osoitteesta https://www.joawc2022.fi/

Ensitiedote tästä on julkaistu 4.10.2021 ja päivitys tehty 24.2.2022.