Ritva Herralalle Suomen Agilityliiton ensimmäinen Kultainen ansiomerkki

SM-kilpailussa juhlistimme myös agility-ylituomari Ritva Herralan pitkää ja merkittävää uraa agilityn parissa. Ritva on ikäväksemme ilmoittanut, että hän luopuu agility-ylituomarin arvosteluoikeuksista 20.9.2021.

Einari Pekkala, Mia Laamanen ja Ritva Herrala agilityn SM-kilpailuissa 2021 (kuva Jukka Pätynen)

Suomen Agilityliitton hallitus on päättänyt myöntää 15-vuotisen historiansa ensimmäisen Suomen Agilityliiton Kultaisen ansiomerkin Ritva Herralalle. Ansiomerkki myönnetään nyt ensimmäistä kertaa ja sillä halutaan kiittää Ritva Herralaa hänen tekemästään uraauurtavasta ja erittäin merkittävästä työstä lajin eteen aivan sen ensi hetkistä alkaen. Ritvaa voidaan pitää lajimme äitinä täällä Suomessa, ja nyt hän siirtyy nauttimaan roolistaan lajin mummona.

Muutama sana Ritvan mittavasta urasta:

Ritva Herrala aloitti agilitytuomarina 1.9.1988 ja hän sai agillity-ylituomarioikeudet 1.1.1991.
Hän on siitä lähtien toiminut erittäin aktiivisesti agilitykilpailuissa tuomarina sekä arvostellut lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä arvokilpailuja. Näistä kansainvälisesti merkittävimpinä voidaan mainita Suomessa järjestetyt Agilityn maailmanmestaruuskilpailut vuonna 2000 ja European Open -kilpailu. RItva on vuosien 1988–2021 aikana arvostellut yli 2 500 kilpailussa ja yli 100 000 suoritusta ja toiminut tuomaritehtävissä 10 eri maassa. Arvostelutehtävien lisäksi hän on toiminut useana vuonna kansallisten arvokilpailujen johtavana ylituomarina.

Vuoteen 2002 saakka Ritva vastasi Suomen agilitytuomareiden koulutuksesta. Tämän jälkeen hän on opastanut sekä uusia tuomareita että tukenut jo kokeneempia tuomareita tehtävissään. Hänen oman tuomarityönsä ja tuomarikoulutuksen ansiosta suomalaisia tuomareita arvostetaan korkealle ympäri maailman. Tuomarikoulutuksen lisäksi hän oli mukana luomassa lajin alkuvaiheessa koetoimitsijakoulutuksen ja koulutusohjaajakoulutuksen materiaaleja sekä vastasi lajin alkuvuosina näistä koulutuksista.

RItva on myös työskennellyt agilityn huippu-urheilijoiden kanssa toimien Suomen agilitymaajoukkueen joukkueenjohtajana seuraavasti:

• 1992–1995 European mestaruuskilpailut
  • 1996–1999 ja 2001–2003 FCI agilityn maailmanmestaruuskilpailu
  • 1992–1994 ja 1996–2003 Pohjoismaiden mestaruuskilpailut

Ritva on tuomaritoiminnassaan opastanut sekä uusia että kokeneempia harrastajia koirien koulutuksessa sekä antanut äidillisiä neuvoja. Koulutuksessa hän on painottanut sitä, että koiraan kuuluu luoda luottamukselliset ja positiiviset välit sekä pitää se fyysisesti hyvässä kunnossa. Hän on kaiken kaikkiaan toiminut kenneltoiminnassa erittäin aktiivisesti alueellisesti ja kansallisesti.

Aiemmat kunnianosoitukset

• Suomen Kennelliiton kultainen Pro Cane -ansiomitali
  • Suomen Agilityliiton hopeinen ansiomitali
  • Kunniajäsenyys Kirkkonummen Kennelkerho

Toivomme, että vaikka Ritva nyt luovutkin agilityn arvosteluoikeuksista, saamme nähdä sinua vielä usein agilitytapahtumissa ja myös tuomareiden vuosittaisilla neuvottelupäivillä. Kiitos kaikesta Ritva.