SAGIn viestinnässä muutoksia

SAGIn viestintää on tarkoitus jatkossa kohdentaa aiempaa enemmän jäsenyhdistyksille yksittäisten lisenssinhaltijoiden ja harrastajien sijaan. Viestinnän muutoksella pyritään siihen, että SAGIn vapaaehtoisvoimin toimivalla viestinnällä olisi mahdollisimman hyvät resurssit ajantasaiseen viestintään seuroille ja yhteistyökumppaneille yksittäisten harrastajien kysymyksiin vastaamisen sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että SAGIn tiedotuksissa painotetaan kuukausittaista seuratiedotetta, n. 3kk välein lähetettävää lisenssinhaltijoiden tiedotetta, kokoustiedotteita sekä yhteydenottokanavana sähköpostia. Sähköpostitse tulleista kyselyistä voidaan tarvittaessa tehdä yksittäiselle henkilölle vastaamisen sijaan tiedotteita, jolloin tieto saadaan kaikkien harrastajien saataville. SAGIn Facebook-sivustolla ei jatkossa enää vastata yksittäisiin kysymyksiin, joihin olisi tieto saatavilla myös kysymällä omalta seuralta tai etsimällä SAGIn kotisivuilta. SAGIlle tulee lähes päivittäin kysymyksiä, joihin saisi vastauksen SAGIn tiedotteista/nettisivuilta tai kääntymällä oman seuran agilityvastuuhenkilön puoleen. SAGIn vastaaville koetoimitsijoille on Facebookissa olemassa “Agilityn koetoimitsijat”- ryhmä, jossa koetoimitsijoiden on hyvä jakaa kisoihin liittyvää käytännön tietoa. Harrastajia myös kannustetaan kyselemään eri Facebook-ryhmissä neuvoa muilta harrastajilta.

Viestinnän kohdistus pääsääntöisesti seuratasolle on yleinen käytäntö useissa eri lajiliitoissa. SAGIn tähänastinen toiminta palvella näin suuresti yksittäisiä harrastajia on ollut täysin omaa luokkaansa, ja se on syönyt samalla ison osan viestinnän resursseista. Tällä viestintästrategian muutoksella SAGI yhtenäistää toimintaansa muiden lajiliittojen kanssa.

Viestinnän muutoksen syynä on osittain kesäisestä palautekyselystä tulleet palautteet. Palautekyselyn perusteella harrastajat toivoisivat viestinnän olevan aiempaa ajantasaisempaa, ja etenkin sähköistä uutiskirjettä pidettiin hyvänä asiana.

Viestinnän palautekyselyn tuloksia:

Kyselyn vapaa sana-kentästä koostettua:
  • Viestintään kaivataan selkeyttä ja suunnitelmallisuutta, toisin sanoen toimikunnilta ja hallitukselta tultava päätökset hyvissä ajoin, jotta ne voidaan tiedottaa järkevästi ja suunnitellusti niin, että kaikki faktat tulee huomioitua.

• Useissa vastauksissa todetaan viestinnän parantuneen tänä vuonna.

• Tiedotus (esim. Agilityn koetoimitsijat-ryhmä) ei voi tapahtua erillisissä FB-ryhmissä, vaan kotisivujen kautta.

• Ylipäätään FB ei voi olla ainoa tiedotuskanava, koska sinne ei ole kaikilla pääsyä.

• Etenkin tapahtumasivut huonoja, sillä ne näkyvät vain Facebookiin kirjautuneille

• Kotisivut sekavat