Suomen Agilityliitto ja ILOMME -eläintenkoulutuspalvelu yhteistyöhön

ILOMME on ensimmäinen verkossa toimiva eläintenkoulutuspalvelu, joka opettaa käyttämään eläimen tunteita hyödyksi koulutuksessa.

Eläimillä perustunteet kuten ilo, suru, pelko, turhautuminen ja viha ovat yleisiä. ILOMME-verkkokoulutuspalvelu hyödyntää näitä tunteita eläinten kouluttamisessa, minkä ansiosta eläin oppii nopeammin.

Koiria on vuosikymmenet koulutettu hillitsemään sympaattisen hermoston aikaansaama “taistele tai pakene”- reaktio kohdatessaan pelottavia asioita. Koira kokee edelleen kaikki epämiellyttävät tunteet, vaikka ne eivät vain näy käyttäytymisessä. Vaikuttamalla parasympaattiseen hermostoon klassisen ehdollistamisen kautta, voidaan muuttaa eläimen tunnetilaa. Tällä on ratkaiseva merkitys koulutuksen lopputuloksen kannalta.

“Eläimiä ei kannata pakottaa mihinkään, sillä se ei ole tehokas tapa kouluttaa. Tunne ohjaa toimintaa ja siksi on parempi, että eläin pitää sille opetetusta tehtävästä. Tällöin se on motivoituneempi ja sen oppimiskyky on huomattavasti parempi. Siksi myönteisyyteen ja hyvään oloon kannattaa satsata.” kertoo ILOMME eläintenkouluttaja Harri Katainen.

ILOMME -verkkopalvelun kautta jokainen voi kouluttaa eläimen tunteisiin vaikuttamiseen perustuvalla koulutusmenetelmällä. Palvelu tarjoaa selkeitä videokursseja koiran kouluttamiseksi itsenäisesti askel askeleelta. Kurssivalikoima on laaja ja tarjoaa ratkaisuja niin arkisiin käyttäytymisongelmiin kuin tavoitteelliselle agilitykoirakollekin.

“Työssäni olen oppinut, että jokaisella kiltiksi kutsumallamme eläimellä on neljä yhteistä ominaisuutta: ne eivät karkaa, ne osaavat rauhoittua kouluttajan käsittelyssä, ne osaavat luopua tai päästää irti asioista ja ne ovat kiinnostuneita oppimaan temppujamme”, Harri Katainen toteaa.

Urheilukoiralle varmuutta, vauhtia ja iloa

ILOMME koulutusfilosofia on syntynyt eläintenkoulutustekniikoista, joissa eläintä autetaan keksimään itse oikea ratkaisu. Menetelmän avulla jokainen koira rodusta riippumatta kehittyy agilityssä. Agilitykurssit ovat Harri Kataisen työssään kehittämä ja useiden vuosien ajan testattuja. Esimerkiksi juoksupuomikurssi tuottaa varman, nopean ja iloisen juoksupuomisuorituksen. Myös muun agilitykoulutuksen ydin on koiran oma ongelmanratkaisukyky ja iloinen mielentila, jossa koira asiat suorittaa.

- ILOMME koulutusmenetelmä on tehokas. Agilityharjoittelussa tehokas koulutusmenetelmä tuo laatua harjoitteluun, jolloin koiran fysiikkaa kuluttavien toistojen määrä vähenee. Harjoittelemalla agilityä ILOMME menetelmällä saat nopean, varman ja iloisesti suorittavan koiran, kertoo Harri Katainen

Koiran hyvinvointi edellä

Suomen Agilityliitto SAGI ja ILOMME -palvelu ovat aloittaneet yhteistyön Suomen para- ja junioriedustusjoukkueiden toiminnan tukemiseksi. ILOMME tarjoaa koulutuspalvelunsa joukkueiden jäsenten käyttöön korvauksetta. Yhteistyön puitteissa myös SAGIn jäsenseurojen jäsenet saavat ILOMME-palvelun kurssit jäsenetuhintaan. Yhteisenä intressinä on edistää positiivista koirankoulutusta ja hyvinvointia agilityssa.

Lisätietoja: Auli Ekdahl / toimitusjohtaja / 044 239 6699 / auli@aniverse.fi
Sirpa Sippola / toiminnanjohtaja / 045 122 6300 /sirpa.sippola@agilityliitto.fi

Päivitys 23.4. Ilomme-nettisivun linkki päivitetty tiedotteeseen. Pääset sivustolle myös tästä linkistä.